La 31 decembrie 1916/13 ianuarie 1917 a avut loc cel mai catastrofal accident de cale ferată din istoria României: tragedia de la Ciurea. Trenul accelerat care venea de la Bârlad cu mare viteză a deraiat pe panta de la Bârnova din cauza frânelor care nu au funcționat și s-a lovit de o garnitură de cisterne cu combustibil. 23 dintre vagoane erau echipate cu frâne de mână, de aceea s-au lansat semnale acustice către controlorii din vagoane pentru a le acționa însă, din cauza aglomerării, controlorii nu au putut ajunge la ele.
Angajații din gara Ciurea au încercat să evite tragedia și au activat un macaz astfel încât trenul să intre pe linia doi, însă din cauza vitezei foarte mari și unghiului mare de cotire doar locomotiva și încă un vagon au reușit să treacă pe linia 2. Prin urmare, se crede că cel puțin un vagon a intrat în contact cu cisternele de păcură de pe linia 1.
Trenul avea 26 de vagoane și transporta militari români și ruși, dar și civili. În urma coliziuni a izbucnit un incendiu uriaș. Nu a avut loc o anchetă, însă se crede că au murit în jur de 1000 de persoane. De asemenea, au fost sute de răniți, a murit printre alții, fiul lui Matei Cantacuzino, dr. A. Ștefănescu, dr. Bruckner și numeroși ofițeri francezi.
În nebunia ce a urmat catastrofei, s-a vorbit despre comportamentul rușilor, care au profanat cadavre, au tăiat urechile femeilor pentru a le lua cerceii și le-au smuls degetele pentru a le lua inelele. În unele dintre valizele sfârtecate se aflau documente secrete.
Lasă un răspuns